روستايي بدون دخانيات و طلاق در شهر سرعين استان اردبيل

روستايي بدون دخانيات و طلاق در شهر سرعين استان اردبيل

روستای آق قلعه روستای پاک و بدون دود سیگار و دخانیات شناخته شده است که مردم آن از هیچ تلاشی برای کسب لقمه ای نان حلال دریغ نکرده و درصد آمار طلاق و نزاع های خانوادگی، مشکلات جسمی و روحی آن نزدیک به صفر است.

به گزارش شمالغرب ،به نقل از چشمه لر،روستای اق قلعه روستای پاک و بدون دود سیگار و دخانیات شناخته شده است که مردم آن از هیچ تلاشی برای کسب لقمه ای نان حلال دریغ نکرده و درصد آمار طلاق و نزاع های خانوادگی، مشکلات جسمی و روحی آن نزدیک به صفر است.

امروزه با افزایش تهاجمات فرهنگی و تحریم های اقتصادی، روستای اق قلعه  سرعین با شاخص های مثبت قابل توجهی در صدر روستاهای پاک و به دور از آلاینده های خانوادگی و اجتماعی این شهرستان شناخته شده است.

 یک جوان سیگاری در روستا وجود ندارد

 یکی از ریش سفیدان اق قلعه ای در این باره می گوید: یک جوان سیگاری در این روستا وجود ندارد و کار و تلاش از سن 16 سالگی به عنوان یک فرهنگ در بین جوانان تعریف شده و جوانان این روستا با فراغت از درس و تحصیل و در ایام اوقات فراغت خود به صورت خودجوش و خودساخته به کار و تلاش می پردازند.

وی اظهار داشت:متوجه سیگار کشیدن یکی از جوانان روستا شدم که با راه تشویق از نوع خریدن کت وشلوار او را از این کار منصرف نمودم.

 

یکی از روستائیان گفت: جوانان روستای اق قلعه در فصل کشاورزی دوشادوش والدین خود به کشاورزی پرداخته و کار و تلاش را زمینه سازندگی نفس و جان خود و خانواده شان می دانند.

 وی  افزود: زندگی فامیلی و ازدواج خویشاوندی در این روستا باعث شده که درصد طلاق در این روستا به صفر برسد و به عنوان روستای شاخص شناخته شود.

 وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هیچ گونه کارخانه و یا کارگاه صنعتی در این روستا وجود ندارد اما جوانان متعهد این منطقه با کشاورزی، دامپروری و کار و تلاش زمینه جلوگیری از مهاجرات به شهرهای اطراف را فراهم کرده اند.

یکی دیگر از اهالی گفت: خانواده ها نقش بسزایی در بحث عدم استعمال اهالی روستا به دخانیات و کاهش چشم گیر طلاق در این روستا ایفا می کنند بطوریکه یک جوان در این روستا پیدا نمی شود که به استعمال دخانیات علاقه نشان داده و یا حتی به خرید و فروش آن بپردازد و شاید تنها روستای کشور در این زمینه باشد.

 

آمارطلاق در این روستا نزدیک به صفر  است

یکی از اهالی روستا با اشاره به زندگی روابط صمیمی اهالی روستا وبخصوص روابط زناشویی افزود: ازدواج به عنوان سنت حسنه پیامبر اسلام (ص) در این روستا رونق چشمگیری دارد بطوریکه که ازدواج در این روستا به عنوان شاخص مثبتی در مقایسه با روستاهای دیگر قرار گرفته و خانواده ها در بحث ازدواج هیچ گونه سخت گیری نمی کنند و جوانان با فراغ بال و آسودگی بیشتری این سنت حسنه را به جای می آورند.

 وی افزود: با افزایش جمعیت و عدم انتخاب های درست جوانان در خصوص تشکیل خانواده که سطح طلاق در جامعه را افزایش می دهد، روستای آق قلعه از محدود روستاهای کشور است که درصد آمار طلاق و نزاع های خانوادگی آن نزدیک به صفر است.

  عدم استعمال دخانیات و کاهش بیماری های قلبی، عروقی و ریوی است وفرهنگ عدم استفاده و استعمال دخانیات بین اهالی این روستا باعث شده ضمن عدم خرید و روش مواد دخانی در این روستا، بیماری های قلبی، عروقی و ریوی نیز به پائین ترین حد خود برسد.

مشغول شدن به کار و تلاش جوانان و عدم بیکاری جوانان در این روستا، عدم استعمال مواد دخانی و خرید و فروش آن، درصد پائین امراض قلبی – ریوی، ازدواج های فامیلی و عدم طلاق در این روستا باعث شده که روستای آق قلعه از روستاهای سرعین به عنوان روستای پاک  وبدون دخانیات این شهرستان وحتی استان  شناخته شود.

 روستای آق قلعه با 400نفر جمعیت  در 27 کیلومتری شهرستان سرعین قرار دارد.

منبع: پايگاه خبري - تحليلي شمال غرب(اردبيل)




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علی سعیدی
تاریخ : چهار شنبه 26 آذر 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: